MOOC reprezintă abrevierea sintagmei Massive Open Online Courses, pe românește "cursuri online deschise maselor". Salutate ca ultimă tendință în materie de educație, MOOC le oferă studenților posibilitatea de a învăța de la unii dintre cei mai buni profesori de la universități de renume din întreaga lume.
Desigur, învățarea online nu este nicidecum un fenomen nou - cursuri universitare și programe de educație generale online au existat încă de la începuturile internetului. Trăsătura distinctă a MOOC stă însă în dimensiunea și aria de funcționare a acestora. Pornită în 2008, inițiativa câștigă repede popularitate odată cu lansarea, pe 17 iulie 2011, a cursului online "Introducere în Inteligența Artificială ", susținut de doi profesori ai Universității Stanford din SUA: Sebastian Thrun și Peter Norvig. Un număr impresionant de cursanți a răspuns acestei invitații – peste 160 000 de studenți din 190 de țări – și astfel, un nou mod de predare și de învățare a a intrat în conștiința colectivă. În 2012, supranumit "anul MOOC", își fac apariția pe scenă o serie de site-uri care oferă resurse educaționale deschise maselor:
- Udacity – companie cu profit fondată de către cei doi profesori de la Stanford menționați mai sus , se autodefinește ca "universitate digitală care are ca misiune democratizarea educației"
- Coursera – un proiect marca Stanford, de asemenea, "antreprenoriat social partener al universităților de top din lume"
- edX – un venture non-profit înființat de Harvard și MIT
- Futurelearn - o platformă din Regatul Unit, de data aceasta, prima inițiativă MOOC din afara Americii de Nord
În decurs de numai câțiva ani, sute de cursuri online deschise maselor, într-o varietate de discipline, au fost urmate de aproximativ 10 milioane de studenți din întreaga lume. 52,9 % dintre aceștia provin din țări non-anglofone. Așadar, ce anume îi atrage pe oameni la acest nou tip de experiență educațională?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu